zondag 19 augustus 2012

WAAIEREN (1)


handventilator


Katy Perry
Vorig jaar verscheen Katy Perry op een modeshow met blauw haar, een zwart-witte outfit en een simpele waaier in Chinese stijl. Niet zo bijzonder, behalve dan de geestige tekst "Airconditioning" in grote zwarte letters op de rode waaier. Toch, het heerlijke briesje dat ontstaat door het heen en weer wapperen met een waaier voelt meer als een lichte wind van de elektrische ventilator dan de harde levenloze kou die uit de airco komt. In de zomer heb ik altijd een waaier bij de hand, net als de zonnebril hoort die standaard in de handtas en gaat overal mee naar toe. Dit voorjaar heb ik voor het eerst zelf een waaier gekocht, want ik was inmiddels door de enorme voorraad heen die mijn oma in 1947 uit Suriname en Curaçao had meegenomen. Allemaal goedkope Chinese waaiers, gemaakt met plastic, papier, stof, bamboe en hout, vaak beschilderd met tafereeltjes die mij nu wat kitscherig aandoen. Desalniettemin hebben oma, en later ik, bij elkaar zo'n 65 jaar plezier van die goedkope niemendalletjes gehad. Ik heb er nog één, een gevouwen papieren cirkeltje met een plastic handvat dat helemaal in elkaar geklapt kan worden, en dan zelfs in m'n portemonnee past. Er zit al een scheurtje in het papier, dus ik wil deze bewaren als herinnering, en verder niet meer gebruiken. Er moest dus een nieuwe waaier komen. Likkebaardend heb ik eerst een tijd naar allerlei beeldschone waaiers op m'n beeldscherm gestaard, zoals die van Louis Vuitton en Duvelleroy. Uiteindelijk heb, net als oma, toch maar een goedkope waaier bij de Chinees uitgezocht. Wel een mooie. Vrij groot, donkerrood hout, goudkleurig papier en gedecoreerd met kalligrafie aan de ene kant, en twee onopvallende draken aan de andere kant, een beetje als de waaier uit de film "Snow Flower and the secret fan". 

Snow Flower and the Secret Fan (filmscene)

Waaiers van het Huis Duvelleroy


Waaier van het Huis Duvelleroy 

Marc Jacobs met kanten waaier Louis Vuitton
gele waaier met LV logo. Louis Vuitton






Summary
A handfan is a necessity. I learned from my grandmother that the cheap Chinese handfan is good enough for performing the task of creating a nice breeze in hot weather. The House of Duvelleroy, Louis Vuitton and other designers inspire us with their "eye candy" fans. I found an affordable Chinese fan that looks just like the one in the film Snow Flower and the secret fan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten